Je eigen sociaal profiel

Onlangs heb ik een profiel aangemaakt voor een sociaal netwerk omgeving. De zoveelste. Dit keer was het voor Plein66. Een op Winkwaves Kenniscafé gebaseerd ‘discussieplatform/sociaal netwerk’. Andere profielen die ik beheer zijn die voor de sites: Hyves, Facebook, Twitter, Linkedin, Yammer, Quora. Voor al die profielen heb je ongeveer dezelfde informatie nodig. Een foto, een bio, je naam, leeftijd en email adres. Je kunt ook nog je hobbies en interesses invullen. Je C.V. heb je niet voor alle sociale netwerksites nodig, maar past ook wel in het rijtje. Als je je C.V. buiten beschouwing laat -het is toch een beetje een buitenbeentje-, dan is het op zich niet heel veel werk een profiel aan te maken, maar bij de zesde keer gaat het toch vervelen.

Delen en uitwisselen is natuurlijk niet nieuw. Usenet is een van de oudste vormen van het (pre) internet/www tijdperk om in die behoefte te voorzien. Later kwamen er forums. Deze middelen zijn gebaseerd op onderwerp. Over elk onderwerp kun je wel van gedachten wisselen en dat kan er ook heel intiem en persoonlijk aan toegaan. Chat en IRC gaan een stap verder. Ze maken 1 op 1 gesprekken mogelijk, in een prive gesprek kun je iemand beter te leren kennen, want tot een afspraak in de fysieke wereld kan leiden.

Sociale Netwerken hebben dat proces omgedraaid. Je leert de ‘echte’ mens niet meer kennen na vele discussies en/of chat-sessies, maar de ‘echte’ mens presenteert zich op voorhand met foto/ava en bio. Je kunt virtueel vrienden worden en elkaar volgen en daar hoef je nog geen woord voor gewisseld te hebben. Deze sociaal netwerk benadering slaat aan. Hyves, Twitter en Facebook zijn al niet meer weg te denken uit de samenleving. Het aanmaken van een profiel en de mogelijkheid om berichten uit te wisselen wordt steeds meer een standaard, bij allerlei netwerken, blogs en communities. Zelfs het traditionele ‘smoelenboek’ kan worden vervangen door een sociaal profiel voor elke medewerker.

Een persoonlijk profiek past goed in de nieuwe tijd van netwerken, delen en horizontalisering.  Vandaar dat heel veel mensen meerdere profielen beheren. Eigenlijk is dat raar, dat je je persoonlijke gegevens neerlegt bij verschillende ‘partijen’, waar je maar voor een deel controle hebt over wat er mee gebeurd. Facebook komt bijvoorbeeld met regelmaat in het nieuws vanwege dubieuze handel in persoonlijke gegevens.

Eigenlijk zou een profiel iets moeten zijn als een e-mail adres. Met emailen bepaal je zelf welke sotfware je gebruikt. Dat kan ook met Sociale netwerken. Je brengt je gegevens onder bij een beheerder, bijvoorbeeld bij je internet-provider. Daar betaal je voor, dat hoeft niet veel te zijn. Je internet provider kan dat als een pakket met andere diensten aanbieden.  In dat pakket kunnen duidelijke privacy regels zijn opgenomen en de provider heeft zich te houden aan de nationale wetgeving.  (Commerciele) sociale netwerk sites zoals Linkedin, Yammer, plein66 en Twitter kunnen (alleen met jou toestemming) die gegevens benaderen en gebruiken. Je bepaald daarbij niet alleen wie je gegevens mogen gebruiken, maar ook wat ze mogen gebruiken. Jij bent de baas, jij houdt de touwtjes in handen.

Een Reactie op “Je eigen sociaal profiel

  1. Pingback: Voor niets gaat de zon op | Elja Daae

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s