Hij komt, hij komt, de cookiewet…

sint en piet cookie Nee, nee, hij komt er niet, want de telecomwet, met daarin de ‘cookiebepaling’ is al sinds 5 juni 2012 van kracht. Maar toezichthouder OPTA heeft aangegeven vanaf 1 januari op te gaan treden tegen bedrijven die zich niet houden aan deze bepaling. Daarom wordt het door velen wel zo ervaren.

Sinds de invoering is deze bepaling, algemeen bekend als de ‘cookiewet’, onderwerp van verhitte discussies op internet en een thema in ontelbare artikelen en blogs. Zelf ben ik in een eerder blog al ingegaan op de inhoud en de gevolgen van die wet. En sitebeheerders en marketeers hebben niet stil gezeten om een antwoord te vinden op deze glasheldere, maar strenge regelgeving.

popup accepteren of instellen van cookies

Popup van sunweb, tekst volledig gericht om bezoeker te masseren om cookies te accepteren vandaar ‘doorgaan’ ipv accepteren

Dat antwoord lijken ze gevonden te hebben. Steeds meer websites tonen een popup waarbij je kunt kiezen voor ‘accepteren’ of ‘instellingen’. Het ‘accepteren’ (van cookies) hoeft verder geen uitleg. Bij klikken op ‘instellingen’ kun je kiezen voor accepteren van (alle) cookies of voor alleen technisch noodzakelijke cookies *. Een moeilijke en verwarrende route, want eigenlijk kies je gewoon ‘ja’ voor cookies of ‘nee’ tegen cookies. Dat is echter precies de bedoeling. Het woord instellingen schrikt bezoekers af en die kiezen daarom voor ja. De heren en dames marketeers hebben hun bezoekers dan precies waar ze ze hebben willen, namelijk dat ze cookies accepteren. De ‘cookiewet’ keert zich zo eigenlijk weer tegen de burger, die de onduidelijkheid gelaten over zich heen laat komen.

Met een goed gevoel voor timing kwam D66 op 21 november j.l. met een voorstel tot verruiming van de cookiewet. De verruiming houdt in dat cookies die gebruikt worden door website-analyse tools gebruikt mogen worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de bezoeker.

Mijns inziens een zinvolle verruiming naar de geest van het artikel in de telecomwet. Die is vooral bedoeld om burgers tijdens het internetten te beschermen tegen adverteerders die hen met dezelfde advertenties over meerdere websites ‘volgen’ en tegen de mogelijkheid om surfgedrag te combineren met NAW gegevens van burgers, wat een heel kwalijke ontwikkeling zou zijn. Webanalysetools willen eigenlijk alleen inzicht geven in het surfgedrag van de anonieme bezoeker door de website middels statistiek, niet iets waar je je echt zorgen moet maken. De eerder genoemde ‘truc’ wordt dan voor veel sites overbodig.

* ) Soms word een derde mogelijkheid aangeboden, namelijk cookies van derden (third party cookies). Veel gebruikt door sociale media en adverteerders.

Advertenties

2 Reacties op “Hij komt, hij komt, de cookiewet…

  1. Eigenlijk is het een onding. Deze hele cookieregulering. Bij veel sites kun je gewoon doorgaan en het cookiescherm negeren. Niemand zit hier op te wachten.

    • Het is ook wel een onding, een overhaaste implementatie van Europese regelgeving. Maar door deze implementatie komt er wel discussie los. Met de steeds diepere verwevenheid van het web en de steeds slimmere (sluwere) technieken die ontwikkeld worden lopen we wel het gevaar dat ongevraagd steeds meer informatie over ons wordt vastgelegd…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s